Enköpings Scoutstuga

Enköpings scoutstuga är en modern och välskött stuga med bra pendelläge och då den ligger centralt i Enköping passar utmärkt för stadscouting. För spår och annat finns även naturen på Enköpingsåsen runt om stugan. Mer än halva stugan är dagisverksamhet, så man får ta det väldigt lugnt och inte röra något som tillhör dagiset så att man inte har sönder något.

RauD:s åsikter

Positivt:

• Mycket bra läge att ta sig till med buss och bil
  • Centralt
  • Fräscht inomhus
  • Bastu

Negativt:
  • Centralt
  • Avståndet från Uppsala
  • Dagisverksamheten tar mycket plats

Plats och miljö

Enköpings scoutstuga ligger i en grop i Enköpingsåsen, vilket är mycket centralt i småstaden Enköping. Det går länstrafik på ca 5 minuters gångavstånd från stugan och asfalterad bilväg går hela vägen fram till stugan.
Enköpingsåsen ger att det är grönt runt stugan och där kan man även om mycket begränsat tillgå lite skog. Det finns dock en stor gräsmatta utanför för lekar m.m. Annars ligger stugan mitt i staden.
Där utemiljön är sparsam finns mycket att tillgå på insidan. Stugan är mycket stor och kvalificerar in på förstaplatsen som distriktets största stuga med 3 stora rum och ett mindre stort+ hall, ledarrum, utmanarrum, förvaringsrum, kök, 2 toaletter och bast med dusch. Stugan är modern och fräsch och hyfsat välutrustad.
Köket är med diskmaskin och två kyl/frys – skåp.

Resurser

• Stugan har:
    • ett öppet rum för lekar
    • ett stort vindsrum som fungerar bra som sovsal.
    • ett ceremonirum med hög scoutstämning
    • två toaletter
    • ett ledarrum