Cyklar att låna!

Under tinget 2008 beslutades det att det skulle fixas fram tre cyklar, som både ett billigt och miljövänligt alternativ till att åka buss till och från hajker.
Cyklarna står nu utanför DS-lokalen och finns att låna.

Om du vill låna en cykel kontaktar du någon i RauD.
För att vara säker på att du får låna cykeln i tid bör du ta kontkt ca en vecka i förväg.

Cykelregler

Dessa regler gäller för hyrandet av distriktets cyklar som förvaltas av RauD. Det finns inga undantag och om du inte följer dessa regler får du självklart inte hyra cyklarna.

1. Du hyr cyklarna på egen risk RauD ansvarar inte för att allt på cykeln är helt, vi arbetar så ofta vi kan med att se över cyklarna för att dem skall vara så säkra som möjligt. Upptäcker du ett fel tveka inte att kontakta bokningsansvarige.

2. Är du under femton skall du självklart enligt lagen använda cykelhjälm, då du bokar cykeln bokar du automatiskt ingen hjälm och det finns inte heller hjälmar att boka. Att skaffa en hjälm ar således ditt eget ansvar.

3. Använder du cykeln kvällstid då det är mörkt ute skall du självklart använda alla cykelns lampor.

4. Du skall följa alla lagar som gäller vid framfart på cykel.

5. Du får självklart inte medvetet förstöra något på cykeln.

6. Cykeln är utrustad med skyltar med reklam för scoutrörelsen, dessa får inte avlägsnas från cykeln. Och tänk också på att du i och med att du använder cykeln representerar scoutrörelsen så var trevlig i trafiken.

7. Skadas cykeln under din bokningstid måste du kontakta bokningsansvarige så att RauD vet vad som behöver lagas på cykeln. En olycka händer, det viktiga är att nästa person som bokar cykeln inte skadas pga. något gått sönder.

Ha en trevlig cykeltur och visa hänsyn i trafiken!