Vad Utmanarscouter är

Från och med 2009 åldersgrupperna nya namn, och RauD har tagit på sig att använda dessa till största möjliga grad. Det gamla namnet på utmanarscouter är seniorscouter.

Utmanarscouter är helt enkelt scouter av åldersgruppen Utmanare. Utmanare är man vanligtvis i 9:an i grundskolan till 3:an i gymnasiet, eller 15 till 19 år, men eftersom man är utmanarscout om man bara tillhör en avdelning som definierar sig som utmanarscouter så finns det många utmanare utanför dessa åldersramar.

I utmanarna är det första gången scoutledarna inte har en direkt ledarroll, utan är till för att hjälpa utmanarna att planera och utföra sina egna aktiviteter. Vi gör alltså det vi behagar att göra. Det är vanligt att utmanarscouter är lata då ungdomar i deras ålder vanligtvis är just det; lata. RauD uppvisar också i högsta grad detta anletsdrag varför vi har valt frasen Scouting ineffektiviserat i sann utmanaranda som vårat motto.

Utmanarscouter sluts också samman av en kraftig gemenskap. Alla känner alla och är goda vänner, men släpper samtidigt in nya med öppna armar (och kakor som lockbete). På våra aktiviteter, både de anordnade av RauD och av utmanaravdelningarna, har vi mycket roligt, och det är därför som de som en gång varit utmanarscouter, förblir utmanarcouter, ofta långt efter att de har fyllt 19 år.