Svårt med alla konstiga begrepp?

Här är RauDs snabbguide!

Plenum:
Plenum är den formella biten av ett Ting. Det är i Plenum alla beslut tas och det är även här man röstar. I Plenum förekommer ingen diskussion. Det är i princip bara ordförande som pratar och som delegat säger du mest JA.

Påverkanstorg:
För att underlätta beslutsfattandet i plenum har man något som kallas påverkanstorg. Här förekommer all diskussion om budget, motioner, propositioner och dyl. Om du vill kan du skriva upp vad du tycker på Gröna, Gula och Röda lappar.

Inflytandepunktsansvariga: På påverkanstorg sitter allt som ska diskuteras uppe (oftast tejpat). För att underlätta diskussion mellan olika delegater och för förtydligande av punkterna (t.ex. Budget) finns en person som står vid varje punkt. Denne kallas för inflytandepunktsansvarig. Inflytandepunktsansvarig är objektiv och får alltså INTE ha en uttalad åsikt i frågan. Vill du diskutera, hitta en annan delegat att diskutera med!

Ordningsfråga:
Om du vill ifrågasätta något alternativt undrar något angående mötet i plenum kan du räcka upp handen och säga "ordningsfråga". En ordningsfråga går före allt annat som eventuellt diskuteras. Ett exempel på sådan är
"Ska inte val av mötesordförande ske före val av mötessekreterare".

Bifall:
I plenum ska allt som diskuterats på påverkanstorg röstas igenom. Ordföranden frågar då:
Ordf. "Anser stämman att ...blablabla...?"
Delegater: "Ja" (om de tycker så)
Ordf. "Någon däremot?"
Om ingen eller få säger "Ja" här säger ordföranden "Jag finner bifall"
Det betyder alltså att frågan vilken det precis röstats om har röstats igenom.
Bifall = Ja

Avslag:
Om det är fler som säger "Ja" efter ordföranden har sagt "Någon däremot?" avslås frågan.
Alltså har frågan vilken det röstats om fått nej.
Avslag = Nej

Votering:
Om det är svårt att höra vilket alternativ som vinner kan vem som helst av delegaterna begära votering. Detta görs genom att delegaten klart och tydligt säger "votering". Då röstas frågan om medan delegaterna räcker upp handen. Rösterna räknas och ordföranden tillkännager det vinnande alternativet.

Delegat:
En delegat är en person som har rösträtt på en stämma, eller ett möte. På Tinget har alla utmanarscouter i Upplandsslättens scoutdistrikt under 20 år rösträtt.

Lapparnas färg:
På påverkanstorg är det möjligt att sätta upp lappar och skriva vad du tycker om en viss punkt.
Lapparnas färg betyder olika saker.
GRÖN: Du är för förslaget utan ändringar
GUL: Du är för huvudförslaget men med följande ändring. (skriv ditt förslag till ändring)
RÖD: Du är emot huvudförslaget. (här kan du även skriva hur du vill att det ska vara istället, detta är alltså en grövre lapp än den gula)